کد مطلب:62466 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:299

تنظیم وقت











نظم، برنامه ریزی یكی از عوامل مؤ ثر در موفقیت مدیر است؛چرا كه مدیر سازمان از سویی كارها و وظایف متعددی بر عهده دارد، و از سوی دیگر وقت او محدود است. بنابراین، اگر بخواهد به همه كارها رسیدگی كند، و تمام وظایف خود را انجام دهد، اقتضا می كند كه وقت خود را به صورت منطقی تقسیم كند و كارهای سازمان را طبق زمان بندی مناسب انجام دهد.

بدون توجه به این اصل مهم، بعید است كه مدیر بتواند وظایف و مسئولیت های خود را به صورت مناسب و به موقع انجام دهد و موفقیت خود و سازمان را تضمین كند.

امام علی (ع ) تنظیم و توزیع وقت را همیشه مورد نظر داشته، و به كارگزاران خود نیز رعایت این اصل حیاتی را توصیه می نمود. ایشان در بخشی از عهدنامه خود به مالك اشتر می فرماید:

و امض لكل یوم عمله فان لكل یوم ما فیه؛[1] كار هر روز را در همان روز انجام بده؛زیرا هر روز كاری مخصوص به خود دارد.

امام علی (ع ) در این قسمت از عهدنامه، علاوه بر توصیه مالك به داشتن نظم و زمان بندی مناسب برای انجام دادن كارها، این نكته را به او سفارش ‍ می كند كه از تأخیر در انجام دادن كارها و واگذاردن كار امروز به فردا بپرهیزد؛ زیرا برای هر روز كاری است غیر از كار روز گذشته و روزهای آینده نیز در تغییر است. چه بسا تغییر شرایط فردا به گونه ای باشد كه به هیچ وجه نتواند كار عقب افتاده امروز را به انجام دهد.

بنابراین، تنظیم وقت و زمان بندی مناسب برای انجام دادن فعالیت های مختلف، یكی از شرایط اصلی موفقیت مدیر است، اوست كه باید وقت و زمان خود را به تناسب كارها و فعالیت های مختلف تقسیم كند، و برای انجام دادن هر یك از كارها، زمان خاصی را در نظر بگیرد، تا با كمبود وقت مواجه نشود و بتواند تمام وظایف و مأموریت های خود را به بهترین شكل انجام دهد، و موفقیت خود، و كارآمدی سازمانش را تضمین كند.









    1. همان، نامه 53.